• Makkelijk retourneren
  • Snelle levering
  • 14 dagen bedenktijd
Country/Language

De magie van licht dat zich door prachtig glas in lood verspreid. Dat is wat Guido Dilweg wil delen met zijn publiek. In een steegje in het centrum van Maastricht zit zijn werkplaats en atelier: De Glazerij. Hier combineert hij de eeuwenoude ambacht van glas in lood met hedendaagse ontwerpen.

“GLAS IN LOOD DOET IETS MET MENSEN, HET KLEURSPEL, HET EFFECT. HET HEEFT IETS MAGISCH.”

Hoe ben je terecht gekomen bij glas in lood?

Veel mensen in Maastricht doen communie, en altijd als ik dan in een kerk was vond ik het super interessant om naar de ramen te kijken. Ik snapte niet hoe ze gemaakt werden. Ik ben een opleiding gaan volgen tot glazenier en ben 6-7 jaar geleden mijn eigen bedrijf gestart. Hier maken we vooral hedendaagse werken. En daarnaast geven we workshops, waarin we mensen zelf leren glas in lood te maken.

Wat is het verschil tussen klassiek glas in lood en het hedendaagse werk wat jullie maken?

Ik denk dat klassiek glas in lood voornamelijk Jugendstil is. Veel klassieke afgebeelde dames en brandschilderingen. In het moderne werk dat wij maken gaat het om het lijnenspel. Dat proberen we op een moderne en vernieuwende manier door te voeren, met frisse kleuren. We combineren ook verschillende ambachten, zo maken we ook glas in lood met bijvoorbeeld porselein, wat bijzonder is.

Met wat voor materialen werken jullie?

Heel soms gebruiken we oude glasplaten, die versnijden we tot nieuwe werken. Het leuke daaraan is de combinatie van oud glas in een modern werk. Maar meestal kopen we grote, nieuwe glasplaten die we versnijden tot kleine stukken. We proberen altijd mooie combinaties te maken van texturen. Met verschillende texturen glas krijg je een weerspiegeling die een waanzinnig effect geeft op een muur, grond of aan een wand.

“DE COMBINATIE VAN OUDE AMBACHTEN IN EEN NIEUW JASJE, DAT IS WEL ECHT BIJZONDER.”

Hoe gaat het proces van een glas in lood werk?

Het ontwerp maken we zelf, maar de klant kan wel aangeven welke kleuren ze graag willen gebruiken. We beginnen met een schets die we daarna op ware grootte uittekenen op kartonpapier. Op basis daarvan gaan we glas snijden. Als het allemaal strak gesneden is, gaan we het zetten in lood. Dit gebeurt altijd onder spanning, dus alles wordt achter een werkbank gelegd en vastgezet. Dit is heel fijn werk omdat je letterlijk iets aan het scheppen bent. Als het dan is gezet, gaan we solderen. Zo zetten we het werk vast op de punten waar het glas samenkomt. Als laatste kitten we het voor extra stevigheid, poetsen we het op en sturen we het naar de klant!

Waarom denk je dat mensen glas in lood in hun huis willen hebben?

Veel mensen hebben er een herinnering aan. Het doet ze denken aan een oud huis, of een kerk waar ze vroeger kwamen. Glas in lood doet altijd iets met mensen, het kleurspel, het effect. Het heeft iets magisch. Vroeger werd glas in lood gebruikt om verhalen mee te vertellen. Ze werden afgebeeld in de ramen, zo leerden men over geloof.